Ecommerce heeft heel duidelijk onze manier van winkelen gewijzigd. Gemak, een grote keuze, bereikbaarheid zijn key elements. Nadeel hiervan? Wat is het aanbod groot! Het is jouw taak dus om uit te blinken en om een onvergetelijke shopping experience te voorzien. Een weldoordachte verpakking zorgt voor een blijvende indruk. Deze strategie brengt jouw online store naar een hoger niveau. Hier overlopen we vijf essentiële tips die het belang van packaging benadrukken en op welke manier het jouw business een boost kan geven!
Tip 1: Een memorabele first impression
De verpakking is het allereerste fysiek contact die jij hebt met jouw klant. Deze eerste indruk kan en mág niet onderschat worden. Zorg voor een keileuke unboxing experience door verpakkingen te voorzien die jouw brand en jouw identiteit benadrukken. Visueel aantrekkelijke verpakking zorgt voor brand-herkenning en creëert extra excitement bij jouw klant.
Tip 2: Praktisch én beschermend
Een verpakking kan heel leuk zijn, maar het belangrijkste is nog altijd dat jouw bestelling onbeschadigd aankomt bij jouw klant. Hoe voorzichtig jij er ook mee bent, weet dat de pakjesdiensten hier níet altijd zo voorzichtig mee omspringen. Iets breekbaars? Zorg voor voldoende noppenfolie en luchtkussens in de doos om schokken op te vangen. Probeer er trouwens voor te zorgen dat de bestelling zo weinig mogelijk weg en weer schudt in de doos. Een te grote verpakking zorgt voor meer speling, waardoor de kans op schade groter wordt.
Tip 3: Social media of course!
Hello social proof! Een zalige unboxing experience zorgt ervoor dat jouw klanten dit ook willen delen op social media. Ze kunnen pronken met hun bestelling, want how awesome is your packaging ?! Kleurrijke verpakkingen, ingepakte producten, een persoonlijke thank you note, een klein extra'tje in de verpakking... customers love it and they want to share it! Hierdoor bereik jij potentiële klanten die hun weg nog niet naar jouw webshop hadden gevonden. Als ze dan nog eens zien hoe tof het pakket wordt afgeleverd zullen zij ook sneller geneigd zijn dit óók te willen.
Tip 4: Duurzaam en ecologisch worden gesmaakt
Het oog wilt wat. Zoals hier al benadrukt werd, is dit van groot belang. Minstens even belangrijk is dat jouw well-thought package ook zonder schade bij de klant geraakt. Hoe tof de kleuren, hoe leuk de verpakking ook is, als je pakket beschadigd aankomt, zal dit zwaar doorwegen. Agreed, je hebt niet álles in de hand. Pakjesdiensten durven wel eens onvoorzichtig omspringen met hun leveringen (to say the least). Zelf kan je er wel voor zorgen dat je alles eraan hebt gedaan om jouw producten te beschermen. Breekbare producten? Noppenfolie, luchtkussens en opvulmateriaal mogen niet ontbreken. Zorg ervoor dat je doos ook te groot is. Hoe meer je producten kunnen rondkaatsen, hoe groter de kans op schade. Een "fragile" of "breekbaar" sticker is geen overbodige luxe. Eco-friendly packaging geven ook een duidelijk signaal naar jouw klanten toe. Jij geeft aan dit belangrijk te vinden! Hoewel een herbruikte doos niet altijd visueel even aantrekkelijk is, kan je deze pimpen met een sticker in jouw branding met de vermelding "this box has been reused".
Tip 5: You have them, now hold on to them!
Ok, de meest belangrijke stap is al gezet. Jouw klant heeft gekocht bij jou. Ze kennen je webshop, ze weten dat hun pakje met de grootste zorg wordt bezorgd en dat je de tijd hebt gestoken om dit zó tof in te pakken. You have them, now hold on to them! Maak gebruik van jouw pakket om reclame te maken van de rest van jouw aanbod. Een flyer, een kortingscode, een sample indien dit een mogelijkheid is. Maak het duidelijk aan jouw klant: Tof, je hebt hier interesse in, dan zal je dít ook zalig vinden! Het is gemakkelijker om klanten te laten terugkeren, dan om steeds nieuwe klanten te zoeken. Hou ze geïnteresseerd. Trigger jouw klant voldoende zodat hij of zij sowieso terug keert naar jouw webshop.
댓글